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センター街のアート

ART SQUARE彫刻群

ART SQUARE彫刻群
作品紹介
オリジナルロゴ

讃太陽

蓋裏に刻まれたメッセージ

“祈り”そして明日へ!

陶筥収蔵品

  1. 阪神・淡路大震災犠牲者名簿  6.308名(1996.11.14現在)
  2. 全国からの記帳者名簿 現地記帳、インターネット、Eメール等約1万人
  3. 追悼式典の写真

蓋裏に刻まれたメッセージ

蓋が開かれる時子供たちの心に夢が満ちあふれていますように。

陶筥収蔵品

  1. 神戸三宮センター街30年史
  2. 2000年問題に関する記事
  3. 携帯電話
  4. 神戸ルミナリエ記念キーホルダー、ピンバッジ
  5. 宇多田ヒカルのCD「First Love」
  6. ザ・ファースト2000年1月現在会員名簿
  7. 2000年メモリアル実行委員会委員名簿

蓋裏に刻まれたメッセージ

緑生す未来の地で心かよわせた友らと再び会えますように。

陶筥収蔵品

  1. 20世紀最後のオリンピック。シドニーオリンピック.パラリンピック記録写真集
  2. 神戸ルミナリエ記念キーホルダー、ピンバッジ
  3. 神戸シティーループバス(チョロQ)
  4. 三宮・元町商業地域の写真
  5. 石原裕次郎、美空ひばりのCD
  6. 写真情報誌「FOCUS」20世紀保存版
  7. 神戸空港計画の概要
  8. 神戸空港ニュース No,1〜 No,21
  9. パンフレット“ひらけ未来へ!神戸空港”
  10. 未来をひらく神戸空港(冊子)
  11. 神戸空港(冊子)
  12. ポスター
  13. ステッカー(3種)
  14. 風船(飛行機)
  15. ザ・ファースト2001年1月現在会員名簿
  16. 21世紀メモリアル実行委員会委員名簿

蓋裏に刻まれたメッセージ

掛けがえないものに出会う時ぼくは、七月の子供カンパニュラを抱き野を駆け抜けよう

陶筥収蔵品

  1. 神戸市交通局80年史
  2. 地下鉄海岸線工事記録VTR
  3. 海岸線全線レール締結記念ボルト
  4. 元町東駐車場および地下通路の概要
  5. 写真「除幕式の様子」2枚
  6. パンフレット「まちはミュージアム」
  7. 新聞記事 3枚
  8. 須磨海浜水族園ビデオ「青い地球 水の仲間たち」
  9. 須磨海浜水族園パンフレット
  10. 須磨海浜水族園アマゾン館オープン記念ネクタイピン
  11. イルカぬいぐるみ
  12. 神戸ルミナリエ記念キーホルダー.ピンバッジ
  13. 「神戸からの感謝の手紙」冊子〜すべてのやさしさに感謝して〜
  14. 「KOBE2001 届け!希望の灯り 全国へ」で市民ランナーがお届けした全国の皆さんへの市民メッセージ
  15. ひまわり通信 創刊号 2000.3.15
  16. KOBE2001通信 特別号 ランナー特別号2001年6月号
  17. KOBE2001ひと.まち.みらい切手 図柄〔50円切手〕パンダ2頭〔80円切手〕神戸の夜景
  18. KOBE2001ピンバッジ 2種類
  19. カードでライト
  20. 神戸21世紀.復興記念事業事務局スタッフ名簿 3枚・震災モニュメントマップ
  21. 三宮周辺風景写真(2001年7月現在)
  22. 2001.7.7「花の少女」除幕記念品オリジナル『スルット関西こうべ』
  23. ザ・ファースト2001年7月現在会員名簿
  24. 「夢かもめ」を歓迎する会委員名簿

背山眺望

[1935年1月7日]
諏訪山の北には錨山があり、その隣の市章は後にできたものです。


港俯瞰

[1936年5月20日]
中央の巨大な建物は阪急。電車はこれから大阪や宝塚へ行く。


雲の中の海

メッセージ

この作品は阪神淡路大震災のゴミ、吸い殻の散乱等について考える為、2003年5月30日に環境モニュメントとして三宮センター街がこの場所に設置した「雲の中の海」のエスキースです。
当初このエスキースに見られるように上部に吸い殻の捨て口が、下部にゴミ捨て口が設けられており、モラルの向上が見られた時にその口を閉じて完成されるという意図を持って作られました。
多くの方々の御理解と御協力のもとに、2年後にそれらの口は閉じられ現在の完成作品としてセンター街1丁目東入口(フラワーロード側)に設置されています。

This work is Esky of "the sea in a cloud" which Sannomiya center-street installed in this place as an environmental monument on May 30, 2003 to think about garbage after Hanshin Awaji great earthquake disaster, dispersion of a cigarette butt. An abandoned mouth of garbage was established in the lower part1 and an abandoned mouth of a cigarette butt was made with intention that we closed the mouth when improvement of morals was seen, and it was completed by the upper part to be seen in this Esky at first. Those mouths are closed two years later with understanding and cooperation of many people, it is installed in center street the first order east entrance (the flower road side) as a completion work now.

HOUSE

メッセージ

普遍的なものをめざして単純化した家のかたちを、微妙な色合いと光を持つ蛍光管を溶かし直したガラスを、銀箔と共に鋳造して製作しました。
内部に滞留する光と、天井に焼き付けられた銀箔が鋭く放つ光が、簡素な家の形と相まって、重奏的に温かみのある雰囲気を醸し出す作品です。
光の強弱や角度、時間の変化によって作品の表情が変化するところに、この作品の真骨頂があります。
とどまらない時と光をココロの奥へと届けるための装置。
観る人それぞれの想像力が無限に拡がっていくことを期待しています。

This simplistic, universal housing design is defined by its subtle shading and light, created by casting beaten silver and glass melted down from fluorescent tubes.
Light emanates from the inside of the house, and a dull aura is reflected from the beaten silver engraving on the exterior. Combining this with a plain housing design, the piece generates a warm atmosphere.
By alternating the light intensity, angle, and time, the aspects of this design are changed a defining feature of this piece, which has been designed to propel continual time and light to the far reaches of one's mind.
We hope that those who witness this design will be able to expand their imagination infinitely

十五夜

十五夜

メッセージ

桑原は彼の著書の中で「想い出は、子供の頃が一番美しいようです」と述べています。
彼は故郷をとても愛していました。特にお盆やお祭りは楽しみにしていました。
夏休みは彼の彫刻制作には最も大切な時期でしたが、毎年3〜4日帰郷し、先祖のお墓を訪れたりお祭りに出かけたり、又出身の学校や市街を巡り、野山の風に吹かれたり毎年同じような事を楽しみに大満足の様子で戻ってきました。
彼はそのような胸に焼きついた事象を対象にして「彼が心に描いた故郷」を多く作品に纏めています。
今回神戸にお納めした「十五夜」もその一つです。
暑い暑い夏の日の黄昏、お祭りを楽しむ彼はとても大切にしていました。
彼が若し神戸で生まれ育ったら、どのような想い出がありどのような作品を作ったか、余計な事ですが興味が湧きました。

Mr. Kuwahara stated in his memoirs that, "Of all my memories, the most beautiful are from my childhood." He deeply loved his home town, in particular he enjoyed the Obon season and festivals.
The summer holidays were an important influence for his sculpture production For 3 or 4 days each year he returned to his home town to pay respects to his ancestors, participate in the festivals, visit his old schools and town, and bask in the fresh mountain breeze. Each year he came home from these holidays with a sense of complete satisfaction. Many of his creations were interpreted from these experiences and have been called "Memories of Home, Painted by the Heart." The "Night of the 15th" which has come to Kobe, is one such piece.
The piece was created to reflect an image of the gentle serenity imparted by the moon, and the blowing of a soft, cool wind on children celebrating the Bon Festival on a hot summer night.
If he had been born and raised in Kobe, what kind of memories would he have had? What kind of pieces would he have created? We will never know for sure, but I would have liked to see them.

Ayako Kuwahara

ブルーニライ

ブルーニライ

メッセージ

沖縄ブルー。
琉球の昔からはるか海の彼方より平和と安寧、五穀豊穣がもたらされるというニライカナイ伝説がある。
私はその伝説が好きである。
兵庫、神戸鎮魂の祈りを捧げ未来都市神戸に作品ブルーニライを贈る。

Okinawa Blue. There is an old tale originating in Okinawa of the "Legend of Nirai-Kanai" which is supposed to bring peace, safety, and a good harvest from the far reaches of the sea.
The creator of this piece was inspired by that legend and in order to offer up prayers of good fortune for the Kobe and Hyogo area this piece was given as a gift to the City of Kobe.

愛蓮

愛蓮

メッセージ

神戸の地に愛の蓮が咲きました。
1995年の阪神大震災で破壊された神戸の街が人々の知恵と生命力によって、見事に再生されました。
蓮は古代より生命力と再生のシンボルであり、また清浄な心の世界を例える花でもあります。
この二つの花を同時に開花させた双頭蓮は、愛と和合を意味する吉祥の花です。
ここに生きる皆様とこの地を訪れる皆様が、活力に満ちた心豊かな日々を送られますように愛を込めて制作いたしました。

Love Lotus Flowers have bloomed in Kobe.
The city of Kobe was destroyed by the Great Hanshin-Awaji Earthquake of 1995, but, thanks to the wisdom and vitality of its people, has truly recovered.
The lotus has been a symbol of vitality and regeneration since ancient times. It has also been said to represent purity of heart.
This double-headed lotus is an auspicious flower that symbolizes love and harmony.
I created this piece with love in the hope that everyone who lives here, and everyone visiting this area, can live active and spiritually fulfilling lives.

ホワイトカナイ

ホワイトカナイ

メッセージ

未来へ発信する。
「何をしたか」ではなく「何をするか」が最重要課題である。
常に未来へ向けて創造し続ける。
その様な思いを強くしながら「パートUホワイトカナイ」を設置して頂くことにしました。

Giving to the future. The importance of the matter lies not on "what we have done," but on "what we will do."
With the strong passion to continue creating for the future, I place "Part U White Kanai," on this site.

ヤーヌスの誕生

ヤーヌスの誕生

メッセージ

「ヤーヌス」は過去と未来に向いた二つの顔を持つことから、年の始まり一月を司る神と言われます。
この透明な「ヤーヌス」も二つの顔を持ちますが、未来を見つめる顔はおぼろです。しかし、内側では過去と現在の光が渾然と混ざりあい「未来の顔」は生まれつつあります。
足許にある歴史が私たちを作り上げている事、より豊かな未来は歴史によって生まれる事、を信じてこの作品を作りました。 内側がより豊かでありますように。

"Janus", with his two faces turned toward the past and the future, is known as the god who presides over the first month of the year.
This transparent "Janus" also has two faces, but his face that gazes at the future is hazy. However, inside, the light of the past and present mix harmoniously, and the "face of the future" is in the process of being born.
It was my belief that the past underfoot is creating us, as well as my belief that a rich future is born from history, which led me to create this piece.
May the inside always be richer and more abundant.

條痕のある石

條痕のある石

メッセージ

父は生涯に亘って、丸い石、四角い石などを多数作りました。
この「條痕のある石」は、表面にノミ跡を残し、その上から機械で切り込みを入れ、
くぼみにはベンガラ(酸化鉄)をすり込んであります。
父は日中、仕事場で汗を流し、日暮れには家に帰り、
作ったばかりの石を眺めて晩酌を楽しみました。
そのような日々に、父は心から満足しているようでした。
ひとつひとつの石には、父が確かに生きたことの証が刻まれています。
どうか、この石に刻まれた書物を紐解き、
この石の上に流れた時間を父と共にたどり、
今もそこにいる父と、心ゆくまで語り合ってください。

山口さとこ

Throughout his life, my father created many types of carved stones in many forms including round, seed, and square. He would use his tools to create small and delicate scratches on the surface of the stone to give the appearance of many tiny lines that came together to create a pattern. All day long he would be exerting himself to create them in his workshop. When he came home at night, he would admire his newly created stones all throughout the evening. My father seemed to really be satisfied through doing this work.
Through each of his stones, the carvings that remain are proof that my father had truly lived. As the time passes they will continue to remain a tribute to his memory. I hope that when you see these stones you will remember my father.

Satoko Yamaguchi

絆 市野雅彦 作

絆 市野雅彦 作

メッセージ

お互い足りないことだらけ。だけど、一つになれば百万力。
ひとりじゃ何もできないけれど、いろんな力が合わさればできないことも可能になる。
「絆」って、すばらしい。
人間って、すばらしい。
そんな想いをこめました。

Each of us is incomplete. But as one, we can move mountains.
Although alone we are powerless, If we come together
The impossible, becomes possible Human bonds are remarkable.
Human are remarkable. With this in mind, I created the piece.

虹色浮遊像 一井 弘和 作

虹色浮遊像 一井 弘和 作

メッセージ

遥か宇宙からやって来た太陽光は、雨上がりの地球で水滴と出会い虹色を生み出しました。
虹色浮遊像はこの神戸でそんな奇跡的な出会いが沢山生まれ、沢山の素敵な虹がかかる事を願っています。

The sun's rays travelled from the far reaches of space to meet the earth, and water droplets from the newly-fallen rain, bringing forth a rainbow of colours.
This floating rainbow figure piece fosters the wish that many such miraculous encounters and many beautiful rainbows will shine down on Kobe.
APR 4, 2015 KOBE Sannomiya center fielder street

神戸サンカクノココロ 加藤 委 作

神戸サンカクノココロ 加藤 委 作

メッセージ

生きる力を表現しました。

Expressing the zest for life.
April 2, 2016 KOBE Sannomiya center fielder street

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